Monday, June 17, 2013

cahaya pelangi...

    CAHAYA                                   

              PELANGI
JGN MENGALAH
     KEHIDUPAN INI PASTI
             ADA CAHAYANYA


Hidup ini bagi Nur Adira amat menyakitkan gadis berumur 20 tahun ini telah menjalani pelbagai rintangan pada umurnya 15 tahun Adira telah kehilangan keluarga tercintanya akibat kemalangan jalan raya. Pada mula dia koma tapi dia sedar dan keluarganya pada masa itu sudah tiada dan dah dikapankan,sungguh dia terluka tapi dia masih mempunyai rakan-rakannya yang baik dengannya. Hampur 2 bulan dia mendiamkan dira tidak ke sekolah padahal dah nak hampir percubaan pmrnya tp dia sudah mulai kembali pulih dan pegi kesekolah seperti biasa. Senyuman yang hampir pudar kini kembali dengan sokongan rakan-rakannya.
        Dah sudah Adira dewasa tp kisah nya pada zaman persekolaha n menengah tak akan dilupa. Dia kini berada di luar Negara,dia sambung belajar ke lepun tempat yang dia idam-idamkan.
 
     “Adira bangun kau dah lambatlah”jerit Ainnur rakan Adira. Adira membuka mata gan perlahan-lahan lalu melihat jam di dinding. Mata Adira hampir terbeliak dia terus bangkit bangun dan terus mengambil tuala yang dekat dengan nya.

    “tulah aku suruh kau tidur awal kau tak nak ada ke patut kau pergi berangan,you prof maybe can get mad to you”kata Ainnur. Adira yang ada di dalam bilik air tersentak.
    “can you shut up”marah Adira. Ainnur di situ hanya mengelengkan kepala dan terus mendiam kan diri. Dalam 10 minit Adira berada di dalam bilik air,akhirnya keluar jua dia.
Dia terus berlari menuju pakaian yang telah disediakan sejak tadi malam.
   “ish kau ni kan cepatlah kau tahu tak prof nak jumpa kau pukul 9.30pg ni dah pukul 8.50 pg dah ni nak sampai sana mengambil masa setengah jam kau tahu……”bebel Ainnur dekat rakan nya yang sorang ni. Adira mengeluh….
  “aku tahu lah tak yah lah kau nak membebel dekat aku,,,,,ish”agak meninggi sedikit suara Adira. Tapi Ainnur tak heran….
  “what ever, but soon to be angry with your prof not me, my good boy hehehe”perli Ainnur. Adira jelling kearah Ainnur. Makin galak ketawa Ainnur.
  “you really want to do that I'll be hehe…..”kata-kata Adira tergantung dan bangun. Adira terus menuju kearah Ainnur lalu menarik pipi Ainnur. Ainnur ketawa begitu juga dengan Adira….
  “dah lah nanti kau yang kena marah….”kata Ainnur.
  “err  sebenarnya kan aku rasa malaslah pulak,, aku nak tidur balik lah,, hehe tak pe yang kena marah aku bukan kau,, please,,, bagilah aku tidur lagi ea” kata Adira,,, Dia membuat muka seposen tapi Ainnur tetap dengan pendirian nya…
  “dah,, tak ada makna kalau kau buat muka seposen kau tu,, dah x laku dengan aku kau tathu,, sekarang ni intan payung pergi mandi sekarang yey,, buah hati kepada Ahmad Afiq… hehe kau ni sengal lah,, dah mandi nak tidur balik,, sekarang baik kau tengok jam tu dah pukul berapa,, aku x kesih kelas aku petang,, dan tak de maaf bagi mu nak cuti yey ,,, haha” ujar Ainnur,,, Makin masam muka Adira bila dia mendengar nama si Afiq gonjol tu,, ‘apalah tak ada yang lagi hensam ke,, macam Izzue Islam ke,, hehe’ Adira ketawa seoarang diri,,, “hah ni kenapa dah gila ketawa sorang-sorang…huh kita suruh dia cepat tapi diboleh pulak ketawa sorang-sotang… haish apalah nasib aku dapat kawan pelik macam kau ni…”bebel Ainnur… tiba-tiba wajah Adira menjadi suram,, air mata dah bertakung,, dia mula berdiri dan meninggalkan Ainnur,..
  “Aku tak pergi kelas dan cakap dengan prof nanti,”ujar Adira dan terus melangkah pergi,, Ainnur tercengang,, dia berasa bersalah,, ‘haish mulut ni pun satu,, apa pasal kau calap macam tu,, ni kawan aku merajuk,, dah lah payah nak pujuk’ marah Ainnur sambil menepuk mulutnya kerana lancang sangat,, dan dia perlu memujuk Adira,, tapi apa yang perlu dia buat,, dan kemana Adira nak pergii,, sakit kepala otaknya memikirkan masalahnya…

ikuti sambungan di bab 1...~~~~~

No comments:

Post a Comment